Hieronder
deel 40 van 'Gesprekken met Jan en alleman'. Veel
leesplezier! Lees ook deel 1 t/m 39 (als je dat nog niet gedaan hebt), en laat me weten wat je ervan vindt!
Toen Ivo de
kringloopwinkel binnenliep rinkelde een belletje. Een vrouw van in de
vijftig met grijs krulletjeshaar, gekleed in een donkerpaars gehaakt
truitje en een oranje broek van velours, kwam vanuit het
achtergedeelte van het pand aanlopen, en zei: “Goedemorgen, waar
kan ik u mee helpen?”
“Ik ben op zoek
naar boeken van Rien van Dettelknep.”
“Eens even
kijken,” zei de vrouw, en liep, gevolgd door Ivo, naar een kast met
boeken. Ze speurde alle rijen af. “Helaas,” zei ze, “Rien van
Dettelknep hebben we niet. Maar misschien kan ik u interesseren in
Dora Vlo? Ze schrijft literaire en historische thrillers.”
Ivo trok een vies
gezicht, en zei: “Ik hou niet zo van thrillers. Ik hou niet van het
paranoรฏde wereldbeeld dat erin geschetst wordt.”
“Ik begrijp wat
u bedoelt. Maar de thrillers van Dora zijn gebaseerd op de realiteit.
Daarom is het goed om ze te lezen, zodat je in het dagelijks leven
niet voor verrassingen komt te staan. Zo heb ik er laatst nog รฉรฉn
gelezen waarin een onderzeeรซr op tilt slaat en in het wilde weg
cruiseschepen torpedeert. Ik heb twee maanden geleden toevallig een
cruise geboekt, dus die wilde ik annuleren, want stel je voor dat
zoiets weer gebeurt. Maar het reisbureau wil me mijn geld niet
teruggeven, omdat ik geen annuleringsverzekering heb afgesloten. Ik
vroeg of er dan geen sprake was van overmacht. Nee, dat was er niet.
Twaalfhonderd euro weg. Ik kan wel lachen van verdriet.”
“Lachen?”
vroeg Ivo.
“Ja. Mijn
emoties en lichaamstaal gaan altijd door elkaar lopen als ik onder
veel stress sta. Het is begonnen toen ik mijn dochter eens zag
optreden tijdens een talentenshow.”
“Ik kom de
laatste tijd veel mensen tegen die last hebben van stress,” zei
Ivo.
“Het is een
teken des tijds,” zei de vrouw. Ze stak haar hand uit, en zei: “Ik
zal me even voorstellen. Ursula Snif.”
“Ivo Penner,”
zei Ivo, en schudde de hand.
“Ja, veel mensen
hebben last van stress,” ging Ursula verder. “Ik heb zelf ook een
stapje terug moeten doen. Ik werkte voorheen bij Defensie als
typiste, maar toen ik las dat vrouwen in de overgang meer moeite
hebben om computers te bedienen ben ik daarmee gestopt, vรณรณrdat ik
per ongeluk kernraketten lanceer of geheime informatie openbaar maak.
Dat kunnen we natuurlijk niet hebben, na zoveel jaren van vrede in
ons land. De mensen zouden niet meer weten hoe ze moeten overleven in
een oorlogssituatie. Zelf weet ik dat wel, maar ik deel die kennis
liever niet teveel met anderen. Ik krijg namelijk snel een schorre
stem. Niets helpt ertegen, behalve minder praten. Daarom ben ik me
gaan toeleggen op het maken van zandsculpturen. Ik word gesponsord
door een Indiaanse firma die kunstmest verhandelt. In mijn...”
Ursula kuchte, en vervolgde: “In mijn vrije tijd sta ik hier in de
kringloopwinkel. Ik...” Ursula kuchte nogmaals, en zei: “Excuseer,
ik denk dat ik verkouden begin te worden. Ik heb gisteren tot in de
kleine uurtjes in een luchtig truitje in de tuin gezeten. Ik kan daar
blijkbaar niet goed tegen. Ik ging helemaal op in een goed gesprek
met mijn zoon. We hebben ook zo veel meegemaakt. Leeft รบw moeder nog
steeds?”
“Jazeker,” zei
Ivo.
“Goed zo.
Koester haar. Het kan allemaal zomaar voorbij zijn, bijvoorbeeld
doordat ze op een mijn stapt, of doordat een verdwaalde granaat in
haar bed valt, terwijl ze ligt te slapen. Zulke dingen gebeuren vaak
genoeg. Ik...” Ze kuchte weer, en nog eens, en zei: “Mijn keel
begint nu wel heel erg op te spelen. Vindt u het goed als ik even
naar achteren loop voor een glaasje water?”
“Doe maar,”
zei Ivo.
Ursula liep naar
het achtergedeelte van het pand.
Ivo bekeek de
boekenkast. Hij haalde er een boek uit, en las de achterflap.
Ursula liep
ondertussen nog steeds te hoesten en te proesten, wat helemaal tot in
de winkel te horen was.
Straks steekt ze
me nog aan, dacht Ivo. Hij zette snel het boek terug en verliet de
winkel. Zo'n schorre duikelaar was hij liever kwijt dan rijk.
(c) Copyright Tom Betoek 2013. All rights reserved.
No comments:
Post a Comment